یــزد کــلاس

آموزشگاه و مدرس‌یاب تخصصی شهر یزد

روش های یادگیری زبان دوم خارجی (بررسی انواع متدها)

عکسی از کتاب های مختلف زبان های خارجی

یادگیری زبان دوم برای بسیاری از افراد در سنین مختلف جذاب است. با این وجود ممکن است افراد در حین یادگیری یک زبان خارجی با چالش‌هایی نیز روبرو شوند. چالش‌هایی نظیر فراموشی لغات یا گرامر و یا عدم توانایی فرد در استفاده از دانش زبان، از جمله مشکلات رایجی است که گریبان‌گیر زبان‌آموزان در ابتدای مسیر آموزشی‌ می‌شوند.

در این مقاله از سایت یزد کلاس قصد داریم راجع به راه ‌های یادگیری زبان بیشتر صحبت کرده و نکاتی را ارائه کنیم تا با کمک آن‌ها بتوانید زبان خارجی را به شکل جذاب و آسان‌تری بیاموزید.

مدت زمان تقریبی مطالعه این مقاله

5 دقیقه

سطح آموزشی این مقاله

مقدماتی

نوع این مقاله

متنی

دسته بندی این مقاله

کمیک طنز در مورد یادگیری زبان با فیلم

روشهای یادگیری زبان با فیلم

بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند یادگیری زبان با فیلم، جزو یکی از بهترین روش‌ های یادگیری زبان دوم است. با این وجود باید به نکاتی مهم درباره این نحوه یادگیری زبان خارجه توجه داشته باشید. برای مثال در ادامه به موارد مهم اشاره خواهیم کرد:

1- قبل از هر چیز از سطح زبان خود با روشی صحیح اطلاع پیدا کنید. این نکته کمک‌ می‌کند تا در هر روش یادگیری زبان با چالش کمتری مواجه شوید.

2- در گام بعد لازم است تا فیلمی متناسب با دانش زبان خود انتخاب کرده و یادگیری را شروع کنید.

3- سوال مهم دیگر این است که چگونه یادگیری زبان را شروع کنیم؟ توجه داشته باشید که قبل از دیدن فیلم برای خود هدف تعیین کنید. به بیان ساده‌‌تر ممکن است در حین تماشای فیلم، تمامی جزئیات داستان را متوجه نشوید. با این وجود کافی است تنها داستان کلی فیلم را متوجه شده و یا بتوانید شخصیت‌های اصلی فیلم را تفکیک کرده و اطلاعات کلی راجع به آن‌ها بدانید.

4- سوالات مناسبی طراحی کرده و با کمک دایره لغات قبلی و لغاتی که از فیلم آموخته‌اید به آن‌ها پاسخ دهید.

5- این نحوه یادگیری زبان جدید به شما کمک‌ می‌کند تا هم مهارت شنیداری خود را تقویت کرده و هم مهارت گفتار خود را به چالش بکشید.

6- فراموش نکنید که حافظه تصویری نقش بسیار مهمی در یادگیری زبان جدید دارد. بنابراین سعی کنید لغات و اصطلاحاتی که‌ می‌شنوید را با رویدادهای فیلم بیاموزید.

7- اگر لغت یا عبارت و یا گرامری برای شما ناآشنا بود،‌ می‌بایست آن را به طور جداگانه جستجو کرده و نقش آن در جمله و معنی آن را یاد بگیرید. رعایت ترتیب مراحل یادگیری زبان جدید کمک‌ می‌کند تا مسیر آسان‌تری را تجربه کنید.

8- برای یادگیری بهتر زبان از طریق فیلم، بهتر است قبل از آغاز فیلم، خلاصه کوتاهی از داستان آن را بخوانید تا ارتباط با فیلم و شخصیت‌های آن برای شما ساده‌‌تر شود.

9- همانطور که اشاره کردیم یکی از مراحل یادگیری یک زبان جدید، انتخاب فیلمی مناسب سطح شماست. اگر سطح زبان شما خیلی بالا نیست‌ می‌توانید از فیلم‌های کودکانه و یا کمدی‌های سبک استفاده کنید. در هر صورت استفاده از فیلم‌هایی با موضوعات پیچیده کمک زیادی به شما نخواهد کرد.

10- نکته مهم دیگر در باب دیدن فیلم‌های زبان خارجی، ضرورت استفاده از زیرنویس است. این مورد به ویژه برای افرادی که در ابتدای مسیر راه ‌های یادگیری زبان خارجی هستند، بسیار مفید است.

گاهی برخی از کلاس‌های زبان اقدام به آموزش زبان خارجی با فیلم‌ می‌کنند. بنابراین چنان‌چه ساکن شهر زیبای یزد هستید، می‌توانید با انتخاب کلاس دلخواه خود از صفحه کلاس زبان در یزد با دیدن فیلم، زبان خارجی جدیدی بیاموزید.

آیکون پیکان خمیده
کمیک طنز در مورد یادگیری زبان های خارجی در خواب

یادگیری در خواب: عجیب‌ترین روش یادگیری زبان

شاید برای شما عجیب باشد اما یکی از راه ‌های یادگیری زبان جدید، یادگیری در حین خواب است. چه کسی دوست ندارد که به یک خواب کوتاه رفته و با دانش زبانی بالاتر، از خواب برخیزد؟ اما آیا‌ می‌توان یادگیری زبان در خواب را به عنوان یکی از راه‌ های یادگیری زبان جدید به طور جدی پیگیری کرد؟

پاسخ این سوال را نمی‌توان با یک بله یا خیر ساده داد. هر چند نمی‌توان ایده یادگیری زبان در خواب را به طور کامل رد کرد؛ اما باید به موارد بسیار زیاد و مهمی در این رابطه توجه داشت.

یادگیری به شکل عمیق اتفاق نمی‌افتد

هر چند‌ می‌توان روش یادگیری زبان در خواب را به عنوان یکی از روشهای یادگیری زبان به حساب آورد، اما باید بدانید بازدهی این روش تا چه اندازه است؟ محققان در طی یک مطالعه در سال 2019 دریافتند که هنگامی که افراد در حین خواب به صدای ضبط شده کلمات زبان جدید گوش‌ می‌دهند، در بیداری‌ می‌توانند ارتباط معنی‌داری بین آن‌ها برقرار کنند.
با این وجود افراد معنی دقیق کلمه‌ها را به یاد نمی‌آوردند. با این توضیحات‌ می‌توان گفت یادگیری زبان در خواب‌ می‌تواند به عنوان یک روش یادگیری زبان جدید عمل کند، اما دارای محدودیت‌هایی است.

یادگیری در مراحل خاصی از خواب اتفاق‌ می‌افتد

یکی دیگر از مشکلاتی که در یادگیری زبان حین خواب وجود دارد، این است که یادگیری صرفا در مراحل خاصی از خواب اتفاق‌ می‌افتد. همانطور که‌ می‌دانید روند خواب در مغز به چندین سیکل مختلف تقسیم‌ می‌شود. به خاطرسپاری کلمات در خواب بیشتر در سیکلی به نام خواب موج آهسته اتفاق‌ می‌افتد. بنابراین استفاده از این روش به عنوان روش یادگیری زبان از پایه با چالش‌هایی همراه خواهد بود.

یادگیری موضوعات پیچیده دشوار است

یکی دیگر از مشکلات این روش آن است که با این روش یادگیری زبان نمی‌توان قواعد و گرامر پیچیده را به خاطر سپرد. بنابراین در میان راه ‌های یادگیری زبان، یادگیری از طریق خواب امتیاز کمتری نسبت به سایر روش‌ها‌ می‌گیرد.

آیکون پیکان خمیده

چگونه در یادگیری زبان پیشرفت کنیم؟ این بار با اپلیکیشن‌های موبایل

در میان روش ‌های یادگیری زبان دوم استفاده از اپلیکیشن‌ها (برنامه‌های گوشی) نیز بسیار مرسوم است. اپلیکیشن‌های موبایل کمک‌ می‌کنند تا در هر لحظه و هر مکان از وقت تلف شده خود در جهت آموزش زبان دوم کمک بگیرید. در ادامه به اپلیکیشن‌های مفیدی که در این زمینه مشهور هستند، اشاره خواهیم کرد.

برنامه دولینگو برای یادگیری زبان

دولینگو

دولینگو (Duolingo) یکی از مشهورترین اپلیکیشن‌ها در مسیر یادگیری زبان است که به بهترین شکل ممکن روش یادگیری یک زبان را برای مخاطب مرحله‌بندی کرده است. در دولینگو شما با تمرینات کوتاه و شبیه به بازی مواجه خواهید شد. نکته جالب در استفاده از دولینگو این است که برای شما هیچ محدودیتی از نظر نوع زبان آموزشی وجود ندارد. بنابراین شما‌ می‌توانید چندین زبان را به شکل همزمان با این اپلیکیشن یاد بگیرید.

دولینگو به شما کمک‌ می‌کند تا روزهایی که به یادگیری زبان مشغول بوده‌اید را محاسبه کنید. بدین ترتیب انگیزه بیشتری برای ادامه دادن خواهید داشت. داستان‌های صوتی کوتاه یکی دیگر از جذابیت‌های اپلیکیشن دولینگو هستند.
این داستان‌ها کمک‌ می‌کنند تا مهارت درک مطلب مخاطب ارتقا پیدا کرده و دانش زبانی وی افزوده شود. این اپلیکیشن هم به شکل رایگان و هم به شکل غیررایگان قابل استفاده است. با پرداخت هزینه‌ می‌توانید از امکانات بیشتری در دولینگو استفاده کنید.

اپلیکیشن بابل، برای یادگیری زبان خارجی جدید

بابل (Babbel)

فضای این اپلیکیشن به یک دوره جامع زبان خارجی شباهت دارد. بنابراین اگر سوال بزرگ در ذهن شما این است که چگونه شروع به یادگیری زبان کنیم؟ بابل‌ می‌تواند پاسخ مناسبی برای شما داشته باشد.

در این اپلیکیشن شما با کلمات مختلف، رسمی یا غیررسمی بودن آن‌ها، موارد کاربرد، املای دقیق و تلفظ کلمات آشنا خواهید شد. Babbel به شما کمک‌ می‌کند تا کاربرد درست کلمات را نیز بیاموزید. در این اپلیکیشن مکالمات رایجی وجود دارد که کلمات آموزشی در آن‌ها به کار برده‌ می‌شود.بدین ترتیب با تکرار مکالمه‌ می‌توانید کاربرد کلمه را ملکه ذهن خود کنید.

آموزش‌های زبان در این اپلیکیشن 15 دقیقه‌ای بوده و شما‌ می‌توانید به راحتی در هر زمانی از آن‌ها استفاده کنید. در قسمت My Activity نیز امکان پیگیری فعالیت و میزان پیشرفت شما در این روش فراگیری زبان دوم وجود دارد.

آیکون پیکان خمیده
کمیک طنز در مورد یادگیری زبان با گوش دادن به آهنگ و فایل های صوتی

راه‌ های یادگیری زبان با فایل‌های صوتی

یکی از مشهورترین روش ‌های یادگیری زبان دوم یادگیری از طریق فایل‌های صوتی مانند آهنگ‌ها یا پادکست‌ها‌ می‌باشد. در انتخاب فایل صوتی هم مانند فیلم، باید به تناسب سطح دانش زبانی خود با فایل انتخاب شده توجه کنید. در ادامه راه ‌های یادگیری یک زبان جدید از طریق فایل صوتی را شرح خواهیم داد.

گوش دادن به آهنگ انگلیسی یکی از راه‌های جذابی است که بسیاری از زبان آموزان برای ارتقای سطح دانش زبان خود از آن استفاده‌ می‌کنند. در این روش یادگیری زبان هم باید به تناسب فایل انتخابی با دانش زبان خود توجه داشته باشید. اگر مبتدی هستید، بهتر است از آهنگ‌هایی با ریتم آرام استفاده کنید. توجه داشته باشید که در ابتدا ممکن است تمامی کلمات و منظور خواننده را متوجه نشوید. با این وجود سعی کنید متن آهنگ را یافته و با خواننده متن را تکرار کنید.

بدون شک یکی از بهترین راه‌ های یادگیری زبان دوم استفاده از تکنیک ترنسکرایب (Transcribe) است. در این تکنیک شما ابتدا باید فایل صوتی متناسبی را انتخاب کرده و گوش دهید. فایل را به بازه‌های زمانی کوتاه‌تری تقسیم کرده تا بتوانید در حین گوش دادن جملاتی که‌ می‌شنوید را بنویسید. ممکن است در حین گوش دادن به فایل برخی از عبارات و کلمات برای شما ناآشنا باشند. با این وجود به گوش دادن و نوشتن ادامه دهید تا فایل صوتی به پایان برسد. در انتها متن نوشته شده خود را با متن اصلی فایل صوتی مقایسه کرده و مجددا فایل را گوش کنید. این تکنیک، یکی از بی‌نظیرترین تکنیک‌ها برای تقویت مهارت شنیداری در یادگیری زبان جدید است.

تکنیک شدوینگ (Shadowing) را نیز‌ می‌توان یکی از بهترین روش ‌های فراگیری زبان دوم به حساب آورد. در این روش شما باید فایل صوتی را پخش کرده و دقیقا مانند گوینده و حتی با همان لحن، کلمات را تکرار کنید. این روش کمک زیادی به تقویت مهارت گفتاری و شنیداری شما در مدت زمان کوتاهی خواهد کرد.

آیکون پیکان خمیده
عکسی از جعبه لایتنر جهت یادگیری لغات زبان

فراموشی کمتر زبان با جعبه لایتنر

روش‌ های یادگیری زبان جدید در دنیای امروز بسیار زیاد هستند؛ اما فراموشی، چالش اصلی در هر روش یادگیری و برای هر زبانی است. برای رفع این چالش، مرور، تنها راهکار پیشرو‌ می‌باشد. اما این که شما در چه فاصله زمانی و به چه شکلی مرور انجام دهید، بحث بسیار مهمی است. جعبه لایتنر کمک‌ می‌کند تا فواصل زمانی برای مرور مطالب، منظم شده و شما کمتر دچار فراموشی شوید.

طریقه یادگیری زبان با جعبه لایتنر بسیار آسان بوده و وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت. شما‌ می‌توانید جعبه لایتنر را در منزل درست کرده و یا جعبه لایتنرهای آماده را از بازار تهیه کنید. حتی اپلیکیشن‌هایی برای موبایل نیز در این زمینه وجود دارند که دقیقا مانند جعبه لایتنر عمل‌ می‌کنند. با کمک جعبه لایتنر شما‌ می‌توانید مطابق نمودار فراموشی، کلمات و عبارات را در بازه‌های زمانی مشخص حفظ و مرور کنید.

آیکون پیکان خمیده
کمیک طنز در مورد یادگیری زبان با روش کدبندی واژگان

خلاقانه‌ترین روش یادگیری زبان با روش کدبندی

یکی دیگر از روش‌ های فراگیری زبان استفاده از کدبندی (کدینگ) برای حفظ لغات است. در این روش، زبان آموز باید ارتباطی بین کلمه جدید با اتفاقات یا کلمات در زبان مادری خود پیدا کند. بدین ترتیب به خاطرآوری کلمات با قوه تخیل آسان‌‌تر خواهد شد.

برای مثال کلمه Caution در زبان انگلیسی به معنی احتیاط است. اما در زبان فارسی تلفظ این لغت، یادآور کاشان (شهری در اصفهان)‌ می‌باشد. فرد‌ می‌تواند با ساختن یک جمله با کاشان و احتیاط، این لغت را به خاطر سپارد. برای مثال، هنگام سفر به کاشان احتیاط کن.

البته قابل ذکر است که بسیاری از افراد این روش را برای یادگیری لغت مناسب ندانسته و یادگیری لغت در متن، فایل صوتی، فیلم و ... را مؤثر‌‌تر از این حالت‌ می‌دانند.

ممکن است برخی از آموزشگاه‌ها از جمله مواردی که در صفحه آموزشگاه زبان در یزد معرفی کرده‌ایم، از این روش نیز در حین تدریس خود استفاده کنند؛ با این وجود، اگر استفاده از روش Coding را می‌پسندید، می‌توانید قبل از ثبت‌نام در آموزشگاه زبان، از اساتید و کارشناسان مربوطه سوال کنید.

آیکون پیکان خمیده
کمیک طنز در مورد راه های یادگیری زبان های خارجی

کلام آخر

راه‌ های یادگیری زبان در دنیای امروزی بسیار زیاد هستند. با این وجود فرد باید بهترین راه را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی خود انتخاب کرده و آموختن زبان را آغاز کند. در این صفحه از سامانه یزد کلاس، راجع به چگونگی یادگیری زبان‌ های خارجی و روش یادگیری زبان ‌های مختلف صحبت کرده و راهکارهای مفیدی را ارائه کردیم. با کمک این راهکارها‌ می‌توانید مسیر آسان‌تری را هنگامی یادگیری زبان دوم تجربه کنید.

حال با که با انواع روش‌های یادگیری زبان آشنا شدید، شما کدام یک از این روش‌ها را ترجیح می‌دهید؟ تا به حال از کدام روش استفاده کرده‌اید و چقدر در یادگیری زبان‌های خارجی پیشرفت داشته اید؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌های شما را در این زمینه در بخش نظرات همین صفحه بخوانیم.

آیکون پیکان خمیده

شما تاکنون تجربه ای در مورد این مقاله داشته اید؟

دیدگاه خود را بنویسید