یــزد کــلاس

آموزشگاه و مدرس‌یاب تخصصی شهر یزد

خیاطی بهتر است یا آرایشگری؟ (مقایسه از نظر درآمد، سختی کار و …)

عکسی از مقایسه بین خیاطی و آرایشگری

خیاطی یا آرایشگری؟ این سوالی است که برای بسیاری از متقاضیان ثبت نام در آموزشگاه‌ها پیش می‌آید. امروزه، دوره‌های مربوط به خیاطی یا آرایشگری در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برگزار می شوند و طرفداران بسیار زیادی دارند.
افرادی که برای ثبت نام به این آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، به دنبال یادگیری حرفه‌ای هستند که هم از نظر درآمد و هم بازار کار مناسب باشد. آرایشگری و خیاطی هر دو از گزینه‌های محبوب به شمار می روند؛ اما کدام یک بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال باید به مقایسه خیاطی و ارایشگری از ابعاد مختلف بپردازیم. با این مقاله کاربردی از سایت یزد کلاس همراه باشید.

مدت زمان تقریبی مطالعه این مقاله

5 دقیقه

سطح آموزشی این مقاله

مقدماتی

نوع این مقاله

متنی

دسته بندی این مقاله

از بین شغل های خیاطی و آرایشگری، کدام یک را انتخاب کنیم؟

خیاطی درآمد دارد یا ارایشگری؟

برای کسانی که علاقمند به خیاطی یا آرایشگری هستند، درآمد، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب به شمار می رود. خیاطی درامد دارد یا ارایشگری؟ این سوالی است که برای بسیاری از علاقمندان، پیش از ورود به بازار کار مطرح می‌شود.

پیش از مقایسه خیاطی و ارایشگری، به این نکته توجه کنید که هر دو حرفه از پردرآمدترین مشاغل آزاد محسوب می‌شوند و بازار کار بسیار پررونقی دارند. در نتیجه، انتخاب گزینه مناسب می‌تواند شما را در مسیر موفقیت شغلی قرار دهد.

به طور کلی، آرایشگری به عنوان رشته‌ای شناخته می‌شود که همیشه و در همه جا رونق دارد. به عبارت دیگر، بازار کار آرایشگری (صرف‌نظر از مردانه یا زنانه بودن) بسیار گسترده‌تر از خیاطی است. در نتیجه، از نظر درآمد نمی‌توان خیاطی یا آرایشگری را با هم مقایسه کرد. به طور کلی، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا پوشاک خود را به صورت آماده تهیه کنند. اما کمتر کسی را می‌بینید که در طول سال حداقل یکبار به آرایشگاه نرفته باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که درآمد خیاط‌های شناخته شده در بازار کار حتی می‌تواند از آرایشگرها نیز بیشتر باشد. در نتیجه، همه چیز به توانایی‌های فردی و روش‌های بازاریابی شما بستگی دارد. شناخته شدن در بازار کار باعث جذب مشتری بیشتر و درآمد بالاتر می‌شود. لازمه شناخته شدن در بازار کار نیز تسلط و علاقه به کار، پشتکار و سخت‌کوشی است.

البته، آرایشگری با وجود درآمد بالاتر نیاز به سرمایه اولیه بیشتر نیز دارد. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید وارد حرفه آرایشگری شوید، برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود به سرمایه قابل توجهی نیاز خواهید داشت. این در حالی است که با یک سرمایه محدود می‌توان وارد حرفه خیاطی شد و کسب درآمد کرد. اگر همچنان در تصمیم‌گیری مردد هستید، با مقایسه دقیق‌تر می‌توانید پاسخ خیاطی بهتر است یا آرایشگری را به دست آورید.

آیکون پیکان خمیده
کمیک طنز از این که خیاطی سخت تر است یا شغل آرایشگری

خیاطی سخت تره یا ارایشگری؟

پیش از آن که به سختی کار خیاطی یا آرایشگری بپردازیم، توجه داشته باشید که زمان یادگیری آرایشگری کوتاه‌تر از خیاطی است. در خیاطی، انواع دوخت‌ها و الگوها آموزش داده می‌شود. در نتیجه، نمی‌توانید کسب‌وکار خود را تنها با یادگیری و تسلط بر یک نوع دوخت راه‌اندازی کنید. از سوی دیگر، تسلط بر روش‌های دوخت و الگوها نیز زمان‌بر است.

برای یادگیری خیاطی باید صبر و حوصله بالایی داشته باشید. خیاطی به عنوان هنری در نظر گرفته می‌شود که بدون تمرکز و صبر نمی‌توان آن را یاد گرفت. در نتیجه، اگر تمرکز و حوصله ندارید، خیاطی برایتان مناسب نخواهد بود. این در حالی است که آرایشگری را می‌توان بدون هیچ پیش‌نیازی یاد گرفت. دوره‌های آموزش آرایشگری در مدت زمان کوتاه‌ و برای افراد مبتدی برگزار می‌شوند.

اگر نمی‌دانید خیاطی سخت تره یا ارایشگری باید ساعات کاری هر دو حرفه را بررسی کنید. آرایشگری معمولاً ساعات کاری زیادی دارند. اگر به ساعات کاری آرایشگران حرفه‌ای توجه کنید، متوجه می‌شوید که زمان زیادی را صرف کار در آرایشگاه می‌کنند. در غیر اینصورت، نمی‌توان انتظار درآمد بالایی از این حرفه داشت. بالا بودن ساعات کاری، باعث سختی کار و همچنین خستگی آن می‌شود.

اکثر آرایشگران شناخته شده‌ای که وقت زیادی را صرف مشتریان خود می‌‌کنند، دچار خستگی مفرط می‌شوند. این خستگی بر سلامتی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و ممکن است منجر به کمر درد، پا درد و آسیب به دست و معده شود. علاوه بر این، به دلیل سروکار داشتن با مواد شیمیایی، عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامتی آرایشگر بزند.

خیاطی هم کار آسانی نیست و نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد. خیاطی طولانی‌مدت و بدون استراحت می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. درد در قسمت‌هایی از بدن ازجمله کمر، گردن و دست در اثر خیاطی طولانی‌مدت و بدون استراحت رخ می‌دهد. با این وجود، ساعات کاری خیاط انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

آیکون پیکان خمیده
مقایسه بین حرفه های آرایشگری و خیاطی

خیاطی خوبه یا آرایشگری: نکات مهم در انتخاب خیاطی یا آرایشگری

این سوالی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. خیاطی و آرایشگری از محبوب‌ترین و پردرآمدترین حرفه‌های هنری در کشور به حساب می‌آیند و طرفداران بسیار زیادی دارند.
با تلاش و پشتکار در هر دو رشته می‌توانید به موفقیت بسیار زیادی دست یابید. البته، یادگیری مهارت‌های مختلف و علاقه به کار نیز از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب به شمار می روند. اگر همچنان در مورد انتخاب خیاطی یا آرایشگری مردد هستید، فاکتورهای زیر می‌توانند به شما در داشتن یک انتخاب مناسب کمک کنند.

1- روحیه اجتماعی؛ فاکتور تعیین‌کننده

روحیه اجتماعی به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت در حرفه‌های هنری شناخته می‌شود. اگرچه خیاطی یا آرایشگری از رشته‌های هنری پرطرفدار محسوب می‌شوند، اما از نظر روحیه اجتماعی تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند.

آرایشگرها در طول روز معمولاً با مشتریان زیادی برخورد دارند. در نتیجه، افرادی که می‌خواهند وارد حرفه آرایشگری شوند، حتماً باید روابط اجتماعی بالایی داشته باشند. در غیر اینصورت، موفق نخواهند شد و نمی‌توانند مشتریان بیشتری جذب کنند.

از سوی دیگر، خیاطی یک رشته هنری انفرادی‌تر است. به عبارت دیگر، خیاط در حین کار با مشتریان برخورد چندان زیادی ندارد و کارش را در سکوت انجام می‌دهد. بنابراین، حرفه خیاطی به روحیه اجتماعی بالایی نیاز ندارد و افراد منزوی‌تر نیز می‌توانند در این حرفه به موفقیت‌های شگفت‌انگیزی دست یابند.

آیا برای شروع شغل آرایشگری به سرمایه زیاد نیاز داریم؟

2- سرمایه اولیه برای شروع کار خیاطی و آرایشگری

دومین فاکتور در پاسخ به این سوال که خیاطی بهتر است یا آرایشگری، بودجه اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکار است. به منظور ورود به هر حرفه‌ای، سرمایه اولیه اهمیت بسیار زیادی دارد و باید مدنظر قرار گیرد. عدم توجه به سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک حرفه همواره منجر به شکست کسب‌وکار می‌شود.

همانطور که گفته شد، خیاطی به سرمایه اولیه چندان زیادی نیاز ندارد در حالی که شروع حرفه آرایشگری با سرمایه کم امکان‌پذیر نخواهد بود.

بنابراین، پیش از ثبت نام در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای یا راه‌اندازی کسب‌وکار، حتماً به سرمایه اولیه خود توجه کنید. محاسبه دقیق هزینه‌ها و برآوردی از درآمد به شما کمک می‌کند تا از ارزش سرمایه‌گذاری خود مطلع شوید. به طور کلی، اگر سرمایه اولیه محدودی دارید، خیاطی گزینه مناسب‌تری خواهد بود؛ چراکه آرایشگری نیاز به تجهیزات و مواد اولیه بسیار زیادی دارد.

3- موفقیت در بازار رقابتی خیاطی یا آرایشگری با تسلط بر مهارت‌ها

به دلیل رقابتی بودن بازار کار خیاطی و آرایشگری، موفقیت تنها با تسلط بر مهارت‌ها و روش‌های بازاریابی ممکن خواهد بود. اگر واقعاً به دنبال حرفه‌ای شدن هستید، یادگیری مهارت‌های هر دو رشته هنری را جدی بگیرید. حرفه‌ای را انتخاب کنید که به نظرتان آن را راحت‌تر یاد خواهید گرفت. یادگیری مهارت‌های بیشتر به معنای تسلط بر حرفه و در نتیجه، جذب مشتری بیشتر است. به این ترتیب، موفقیت بیشتری در بازار به دست می آورید.

شما به کدام شغل‌های خیاطی و کار در سالن‌های زیبایی علاقمند هستید؟

4- علاقه؛ شرط اول پاسخ به این سوال که: خیاطی بهتر است یا آرایشگری؟

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای پاسخ به این سوال که خیاطی بهتره یا آرایشگری، داشتن علاقه به حرفه کاری است. هیچ موفقیتی بدون علاقه به دست نمی‌آید. در نتیجه، افرادی که می خواهند در یک رشته هنری مشغول بکار شوند، حتماً باید مسئله علاقه را نیز در نظر بگیرند. هر دو رشته هنری خیاطی و آرایشگری سخت هستند و بعد از مدتی باعث خستگی می‌شوند.

در نتیجه، افرادی که علاقه چندان زیادی به خیاطی یا آرایشگری ندارند، نمی‌توانند تحمل کنند و کنار می‌کشند. پیش از ثبت نام و شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌ها حتماً در مورد هر دو حرفه تحقیق کنید و انتخاب خود را با علاقه و اطمینان انجام دهید.
پس پاسخ دقیق به این سوال شما که خیاطی سخت تره یا ارایشگری را خود شما باید بر طبق علاقه‌تان جواب دهید. چرا که اگر به کاری علاقمند باشید، سختی‌ها به چالش‌هایی لذت‌بخش تبدیل خواهند شد.

آیکون پیکان خمیده

بالاخره خیاطی بهتر است یا آرایشگری؟

عکسی از مشتری خوشحال در سالن زیبایی

مزایا و معایب آرایشگری

آرایشگری، حرفه‌ای است که بسیاری از افراد برای داشتن استقلال کاری و کسب درآمد به سراغش می‌روند. از مهم‌ترین مزیت‌های حرفه آرایشگری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درآمد بالا در صورت ارتقای مهارت‌ها و تبلیغ کسب‌وکار
  • فرصت شغلی بسیار بالا (امکان راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل یا شراکت در سالن‌های زیبایی)
  • تنوع بالا در رشته (میکاپ، کوتاهی مو، کاشت مژه، شینیون مو، رنگ مو، کاشت ناخن و غیره)
  • تعامل زیاد با مشتریان
  • یادگیری بدون نیاز به آموزش‌های پیش‌نیاز
  • دوره آموزشی کوتاه‌تر

علاوه بر موارد بالا، آرایشگران می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌تری به شهرت برسند و در بازار رقابتی شناخته شوند. با این وجود، در انتخاب بین خیاطی و آرایشگری نمی‌توان معایب این حرفه را نیز نادیده گرفت. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساعات کاری زیاد، سرمایه اولیه بالا، خستگی در بلندمدت و انعطاف‌پذیری زمانی کم اشاره کرد.

اگر تصمیم به انتخاب شغل آرایشگری گرفته‌اید و از شهر زیبای یزد، خواننده این مقاله هستید، پیشنهاد می‌کنیم با بررسی صفحه آموزشگاه زیبایی یزد، در یک آموزشگاه حرفه‌ای ثبت‌نام کرده و مسیر یادگیری و کسب درآمد خود را شروع نمایید.

عکسی از یک خیاط در حال کار با چرخ خیاطی

مزایا و معایب خیاطی

خیاطی می‌تواند یک گزینه‌ ایده‌آل برای راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل باشد. این حرفه به عنوان یک هنر خلاقانه در نظر گرفته می‌شود که هم اعضای بدن و هم مغز را درگیر می‌کند. افراد علاقمند به صنعت مد و فشن می‌توانند ذوق هنری خود را در دوخت لباس‌های مختلف به نمایش بگذارند. در صورت تسلط بر مهارت‌ها امکان دوخت انواع لباس‌ها وجود دارد. در نتیجه، می‌توان انتظار درآمد خوبی از خیاطی داشت.

بسیاری از خیاط‌ها حتی با انجام کارهای تعمیراتی نیز حاشیه سود خود را افزایش می‌دهند. افراد علاقمند به خیاطی می‌توانند هم به صورت مستقل و هم در مزون‌ها یا کارگاه‌های خیاطی شروع به کار کنند. در نتیجه، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی پیش روی خیاط‌ها وجود دارند. برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی نیاز به سرمایه اولیه زیادی هم نخواهید داشت. علاوه بر این، ساعات کاری خیاط‌ها بسیار انعطاف‌پذیر است.

برخی از معایب این حرفه عبارتند از:

  • درآمد کمتر در مقایسه با آرایشگری
  • دوره آموزشی طولانی‌تر
  • خستگی در بلندمدت
  • نیاز به دقت و تمرکز بالا

به این نکته توجه داشته باشید که خیاط‌ها برای این که درآمد بالایی داشته باشند، باید شناخته شوند. شناخته شدن خیاط‌ها در بازار کار در مقایسه با آرایشگری به زمان بیشتری نیاز دارد.

اگر مسیر رؤیایی شغلی خود را در انتخاب حرفه خیاطی می‌بینید و ساکن شهر یزد هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه آموزش خیاطی در یزد بزنید و با انتخاب یک کلاس مناسب، یادگیری این حرفه را شروع کنید.

آیکون پیکان خمیده

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

به طور کلی هر دو حرفه خیاطی و آرایشگری دارای مزایا و معایب منحصر به فردی هستند. برای دستیابی به موفقیت و درآمد بالا باید توانایی‌ها و روحیه اجتماعی خود را بسنجید و سپس، در دوره‌های آموزشی شرکت کنید.

برای پاسخ دادن به این سوال که خیاطی بهتره یا آرایشگری باید بازار رقابتی و شرایط کاری هر دو حرفه به دقت بررسی شود. به این نکته توجه داشته باشید که کسب درآمد بالا و موفقیت در هر رشته‌ای امکان‌پذیر است. با این وجود، خیاطی و آرایشگری از پردرآمدترین رشته‌های هنری به حساب می‌آیند. اگر سرمایه اولیه محدودی دارید، خیاطی گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.

در انتخاب بین خیاطی یا آرایشگری حتماً باید به روحیات خود توجه کنید. اگر فردی با روابط اجتماعی بالایی هستید، آرایشگری برایتان لذت‌بخش خواهد بود. تعامل با مشتریان از اصلی‌ترین فاکتورهای جذب مشتری در حرفه آرایشگری به شمار می‌رود.

هم‌چنین در پاسخ به این سوال که خیاطی سخت تره یا ارایشگری، شخصیت هر فرد بسیار اهمیت دارد. علاقه شخصی و خصوصیات فردی، کلید موفقیت در هر کاری به شمار می‌رود.

پیش از ورود به بازار کار حتماً اطلاعات کامل و جامعی در مورد سرمایه اولیه، مهارت‌های مورد نیاز، شرایط کاری و غیره به دست آورید. هر دو بازار کار اشباعی دارند. در نتیجه، موفقیت در این مشاغل نیاز به صبر و پشتکار دارد. یک انتخاب نامناسب می‌تواند شما را در مسیر نادرستی قرار دهد و باعث از بین رفتن سرمایه اولیه شود.

راستی، پس از بررسی جامع این دو حرفه در این مقاله، شما کدام شغل را ترجیح می‌دهید؟ خیاطی یا آرایشگری؟ خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند شما را در بخش نظرات همین صفحه بشنویم.

آیکون پیکان خمیده

شما تاکنون تجربه ای در مورد این مقاله داشته اید؟

دیدگاه خود را بنویسید

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.